Je jim patnáct šestnáct, mají svých problémů nad hlavu, a do toho nad nimi visí nutnost rozhodnout se, kam půjdou na střední. Za ideálních podmínek by bylo fajn vzít v potaz silné stránky dětí, rozumně uchopit potenciální budoucnost oboru, který se k nim aspoň trochu přibližuje, a pak vše ještě porovnat s aktuálním trendem ve vývoji středního školství a předpověďmi, které odhadují, jak se bude měnit pracovní trh v horizontu dejme tomu deseti let. Pojďme to zkusit.
Mluvit o volbě střední školy doma je pro děti skvělá příležitost dostávat dospělou zpětnou vazbu tam, kde si nevědí rady. „Nejsou totiž většinou bez pomoci schopné nejen reflektovat společenské změny, ale ani vývoj na pracovním trhu, a už vůbec netuší, v čem jsou dobří a jaké povolání by v budoucnu chtěli dělat. O to důležitější je diskuse v rámci celé rodiny, která k takové orientaci může u dětí přispět,“ říká k tomu Linda Hurdová, ředitelka neziskové organizace Nadání a dovednosti, která pomáhá dětem z běžných rodin, ale i vyloučených lokalit nebo dětských domovů hledat tu správnou cestu životem.
Ale je jedna věc, kterou při tom budoucí středoškolák nepotřebuje: potkat rodičovské, potažmo prostě jen dospělácké „ego“. Doba, kdy vychovávající dospělý určoval budoucnost dítěte, by měla být pryč. Protože to, že to nefunguje, žijeme nyní.
Člověk během života nejenže vystřídá několik zaměstnání v rámci jedné profese, ale několikrát za život i úplně změní obor. Specializaci. Tedy dnešní středoškoláci nebudou mít jednu, ale i druhou či třetí kariéru podle vývoje trhu i vlastních sil…
„Půlka pracujících dnes funguje v oborech, které si nevybrali. A i když je pravda, že z práce nemusíte být každý den nadšení, potřebujete pro ni cítit motivaci a zájem. A ten vychází zásadně zevnitř. Proto, když mluvím s rodiči, opakuji: neprojektujte své současné ambice do života dětí, do výběru školy, do toho, co by měly dělat, aby byly jednou úspěšné, protože do nich kromě vlastních ambic projektujete jen svou utkvělou představu o světě, který funguje tady a teď, ne který bude fungovat, až děti vstoupí na trh práce,“ upozorňuje na začátek Tomáš Ervín Dombrovský, analytik pracovního trhu ze společnosti LMC.
Celý článek Deváťáci chtějí na zdrávku, hotelovky už nefrčí. Životním vítězem je ten, kdo se umí učit si můžete přečíst na webu Eduzínu.
Zdroj: Eduzín, www.eduzin.cz