Hledání práce – praktický postup

5. březen 2021
Aktuality
Autor/ka článku: Libuše Tomanová
Hledání práce – praktický postup

Hledání nové práce je vlastně samo o sobě prací. Je mnoho činností, které při hledání zaměstnání potřebujeme zpracovat a promyslet uvnitř sebe i navenek směrem k zaměstnavatelům. V tomto článku chci představit ucelený postup zahrnující klíčové věci, které je dobré udělat k tomu, aby bylo vaše hledání práce úspěšné.

Co vlastně chcete?

Tento bod je naprosto zásadní. Na počátku je důležité uvědomit si a promyslet, co chcete, ale taky co můžete a potřebujete. Je dobré si promyslet a sepsat svá přání, potřeby a také zkušenosti a schopnosti. A to i opakovaně, protože během života se naše situace velmi mění a jiná očekávání od zaměstnání má absolvent bez závazků toužící nabrat zkušenosti a potřebnou praxi a jiné otec se dvěma dětmi a manželkou na mateřské dovolené.

Sepište si svá kritéria vhodného pracovního místa. Promítnou se zde vaše očekávání na pracovní dobu, náplň práce, mzdu atd.

Prozkoumejte pracovní pozice na trhu práce.

Soupis vlastních schopností a požadavků je jedna strana mince, tou druhou je aktuální situace na trhu práce. Proto je dalším krokem k získání práce udělat si dobrou představu o aktuální nabídce ve vašem oboru. Po průzkumu byste měli znát odpovědi například na tyto otázky:

  • Které pozice odpovídají nejvíce mým požadavkům?
  • Jak se tyto pozice mohou různě nazývat?
  • Jaké jsou nejčastější požadavky na uchazeče?
  • Odpovídají mé schopnosti těm inzerovaným?
  • Opakují se v inzerátech dovednosti, které lze v relativně krátkém čase doplnit?
  • Jaké konkrétní firmy mají ve své struktuře hledaný typ pozic? Mohu pro uvedenou pozici ještě něco udělat? (poradit se s odborníkem, zaměstnancem firmy, dokončit práci, kterou mohu předvést apod.)

Výsledky svého průzkumu srovnejte se svými kritérii vhodného pracovního místa a případně své požadavky přehodnoťte. Nejde o to, klást si menší cíle, ale zohlednit současný stav pracovního trhu, a hlavně co nejlépe přizpůsobit vaši nabídku poptávce zaměstnavatelů.

Sebeprezentace

Důležitým krokem při hledání zaměstnání je připravit si nebo aktualizovat všechny prezentační materiály. Nejde jen o životopis a fotografii, zejména tvůrčí profese by neměly zapomenout na portfolio prací v online i tištěné podobě. Vyplatí se popřemýšlet o referencích a referenčních osobách, na které můžete dát personalistovi kontakt. V současné době mají význam také sociální sítě, u neveřejných profilů je dobré mít nastavené soukromí. Při hledání práce je velmi důležitou sítí Linkedin, i zde by měla proběhnout aktualizace, aby informace i fotografie odpovídala vašemu současnému životopisu a profesním cílům. Personalisté také často používají Google. Zkusili jste někdy zadat své jméno do vyhledávače? Myslete i na svou online stopu.

Hledejte na více místech

Při hledání pracovních míst nespoléhejte jen na jednu možnost. Mnoho lidí využívá k nalezení nového zaměstnání pracovní portály jako je např. Jobs.cz, Prace.cz. Tyto servery díky pokročilým filtrům umožňují hledat práci efektivně a nabízejí také možnost nechat si vybrané nabídky zasílat na email. Na mnoha portálech si také můžete zřídit svůj profil a vystavit svůj životopis.

Důležité je však vzít v potaz fakt, že ne každá společnost na pracovních portálech inzeruje. Mnoho volných míst se na internet či vývěsku Úřadu práce vůbec nedostane. Často jde o pozice, či firmy, o které je velký zájem a personalisté pak vybírají z již zaslaných nabídek a životopisů a sestavováním inzerátu se vůbec nezdržují, nebo je vyvěsí na svých webových stránkách s cílem, aby se ozvali pouze ti zájemci, kteří se o jejich firmu skuteční zajímají. Proto je velmi užitečné vytipovat si sympatické firmy a sledovat na jejich webu záložky jako „Kariéra“ či „volná místa“. Nebo se o firmu prostě zajímat a domluvit si schůzku pro představení se bez ohledu na to, zda aktuálně hledají nové pracovníky.

Využívat můžete i sociální sítě. Při vyhledávání na Facebooku, Twitteru či Linkedin využívejte hastagů jako je #prace #job #kariera apod.

Mluvte o tom, že si hledáte práci

Sociální potenciál blízké i vzdálenější rodiny, přátel, kamarádů a známých je opravdu veliký. Dejte jim vědět, jakou práci hledáte, přiložte i link na Linkedin nebo portfolio vaší práce. Obdobně můžete informovat přátelé na sociálních sítích nebo vložit nabídku do vytipovaných oborových skupin.

Ověřenou a velmi efektivní metodou je aktivní oslovení vybrané firmy, i když právě nenabízejí vaši pozici. Nikdy nevíte, jaké jsou jejich vize a zda právě rozvoj vaším směrem nemají v plánu. Nebo si po přečtení vašeho CV uvědomí, že právě vy se jim do týmu hodíte.

Také můžete využít personální agentury, se kterými při náboru zaměstnanců spolupracuje mnoho firem.

Vybíráme z volných míst

Pokud nehledáte výrazně specifickou pozici, budete pravděpodobně každý týden vybírat z většího množství inzerátů. Při rozhodování, na které z nich odpovědět, budou hrát roli hlavně vaše požadavky a priority. Shodu byste měli najít zejména u těch hlavních.

Co se týče nároků zaměstnavatele, nenechte se vyděsit dlouhým seznamem požadavků. Nezřídka z inzerátů čiší dojem, že hledají super člověka, který umí a zná mnoho věcí. Neznamená to, že musíte splňovat všechny věci do puntíku, jde spíše o popis a pohled zaměstnavatele na ideálního člověka pro danou pozici. Přeci jen lidí, kteří mají vysokou školu, mluví plynně třemi jazyky, jsou časově flexibilní a mají 15 let praxi v oboru, asi nebude mnoho a pokud ano, opravdu právě hledají práci? Chci tím naznačit, že i zaměstnavatel má vizi ideálního pracovníka, ale ten ne vždy přijde, a proto má šanci i ten, který se daným požadavkům aspoň přibližuje. Stejně jako my, má většinou i zaměstnavatel klíčové požadavky, které uchazeč musí splnit a u některých bude stačit zaškolení nebo postupné doplnění, případě rozdělení dané činnosti mezi ostatní zaměstnance. V některých inzerátech bývají požadavky rozlišené na ty skutečně „nutné“ a na ty z oblasti „výhodou“. Pokud se v těch nutných najdete určitě na inzerát odpovězte.

Kontaktujeme zaměstnavatele

Ve chvíli, kdy máte zvolenou firmu, pokračujeme nejčastěji písemným kontaktem, který zahrnuje životopis a průvodní dopis. Obě tyto písemnosti by měly být upraveny na míru požadavkům inzerátu. Např. můžete přejmenovat název pozice, pakliže vidíte, že obsahová náplň vašeho předchozího zaměstnání byla totožná.

V životopisu i průvodním dopisu je dobré být konkrétní, nevymýšlet si a jít rovnou k věci. Rozsah životopisu by měl ideálně naplnit jednu A4 a průvodní dopis polovinu (dva až tři odstavce). Důležitá je čitelnost a struktura podpořená vhodným formátováním.

Pohovor

Pokud jste personalistu životopisem a průvodním dopisem zaujali, pozve vás na pracovní pohovor. Zde je dobré nepodcenit přípravu. Připravte si odpovědi na časté otázky personalistů a také si pro ně připravte několik otázek.

Ano či ne?

Pokud pohovor dopadne ve váš prospěch a ani vy nemáte pochyby, je hotovo. Pokud váháte nebo máte další zajímavé nabídky, je dobré pro správné rozhodnutí zjistit maximum informací. Vyplatí se být k zaměstnavateli upřímný a sdělit mu, že ještě nejste rozhodnutí a požádat ho o schůzku, kde můžete probrat své pochybnosti. Může také požádat o jeden den ve firmě na zkoušku, abyste mohli vidět přímý chod, nasát atmosféru a poznat kolegy. Pokud o vás opravdu stojí, vyjdou vám vstříc.

Pak už jen zbývá dojednat a doladit podmínky a sepsat pracovní smlouvu.

Přeji hodně štěstí na cestě za novým místem.