Jak na efektivní učení: pět vědecky ověřených tipů pro studenty

21. září 2020
Aktuality
Autor článku: Jana Galová
Jak na efektivní učení: pět vědecky ověřených tipů pro studenty

Pokud chcete být ve škole úspěšní a chcete umět získané znalosti, dovednosti využívat v osobním či profesním životě, je dobré znát sám sebe a vytvořit si systém efektivního učení. Metod, jak se učit lépe a rychleji, je celá řada, v tomto článku přinášíme pět jednoduchých tipů včetně aplikací, které vám mohou pomoci.

Pomodoro metoda

Jedná se o techniku organizace času Francesca Cirilla, která funguje na principu aktivního učení propojeného pravidelnými krátkými přestávkami. Určitě si vybavíte situaci, kdy se máte soustředit na naučení obsahu kapitoly a po čase se přistihnete, že přemýšlíte úplně o něčem jiném. Proto Cirillo vytvořil systém, který dopřává mozku v zápřahu pravidelné krátké přestávky, aby se poté mohl opět plně soustředit. Metoda se skládá z časového úseku trvajícího 25 minut, který je určen pro aktivní učení (či jinou činnost) a po jeho uplynutí následuje pětiminutová pauza, poté opět 25 minut koncentrace a tak dále. Po čtyřech kolech 25+5 je možné si dopřát přestávku delší, například 25 minut, po jejím uplynutí pokračujeme opět stejně.

Aplikace: Focus Keeper (iOS), Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List

Pravidelný kvalitní spánek

Může se to zdát jako samozřejmost, ale i přesto bývá spánek v této době často opomíjen. Čím to? Je to to nejlepší, co si můžeme dopřát a ještě k tomu je to zadarmo. V době umělého osvětlení a nekonečného množství dostupných podnětů je však velmi snadné si večerku přesunout k hodině pozdější. To se ale může odrazit mimo jiné i na schopnosti učení. Náš mozek totiž potřebuje spánek, aby přesunul podněty z krátkodobé paměti do té dlouhodobé. Je třeba se držet těch dokola omílaných pravidel: nejméně hodinu před spaním odložit všechna elektronická zařízení a dál si číst jen z knihy/skript, ještě dříve si vyměnit na displeji modré za žluté světlo (u Applu lze nastavit automatické zapnutí např. od 20:00 do 6:00), spát co nejdéle je možné, nejméně však 7,5h denně, ukládat se ke spaní a budit se každý den ve stejný čas.

Aplikace: Pillow, SleepCycle (obojí iOS)

Všemi smysly

Tady pořekadlo “méně je více” neplatí. Jedná se o přímou úměru – čím více smyslů při učení zapojíme, tím více a lépe si učivo mozek uloží. Proto je kolikrát opravdu lepší učit se z papíru spíš, než z displeje, protože v knize otáčíme stránky, mají třeba nějakou vůni, slyšíme, jak se papír otáčí a tak dále. Pomáhá i gestikulace, chůze, přeříkávání učiva nahlas nebo třeba přepisování klíčových slov a překreslování schémat.

Nenechat se rušit

Abychom byli schopni se na práci soustředit, je často potřeba odložit naše příruční pomocníky jako počítače a mobilní telefony. Dokáží totiž velmi snadno přerušit naši koncentraci. K tomu je užitečné si pohrát s nastavením upozornění. Buď si prostě zapnout režim “Nerušit!” anebo povolit jen ta důležitá jako SMS a volání. Je možné si stáhnout aplikaci, která Vás bude limitovat v používání Vašeho zařízení. Jednou z nich je Forest – jde o to, že si zvolíte, jak dlouho se chcete koncentrovat a bránit si v používání telefonu, zapnete časovač a zamknete telefon. Během toho na pozadí roste virtuální stromeček. Když by Vás napadlo, že chcete během učení zkontrolovat, co je nového na Instagramu, když zapnete jinou aplikaci, než je Forest, dostanete upozornění a pokud okamžitě danou aplikaci neopustíte, stromeček Vám umře. Z aplikace je pak možné vyčíst i statistiky Vašeho učení.

Aplikace: Forest

Ve zdravém těle zdravý duch

Ať chceme nebo ne, náš mozek je závislý na našem těle. Pro jeho správnou funkci je třeba jej vyživovat zdravou stravou, ale i dostatkem cukru a tuků. Glukóza je totiž jeho primární zdroj energie nejen na učení a tukový plášť z myelinu obaluje naše nervové buňky a podněty se tak z bodu A do bodu B mohou přesouvat rychleji. Nemůžeme samozřejmě zapomenout na pohyb. Několik studií dokázalo, že po pohybové aktivitě je náš mozek pohotovější a také si lépe pamatuje.