Externí šetření v projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II“ mapovalo některé oblasti kariérového rozhodování žáků. Ve školním roce 2020/2021 se zapojilo 2 052 žáků/žákyň z 53 SŠ a v roce následujícím to bylo 2 045 žáků/žákyň ze 42 SŠ.
Tento článek je zaměřený na další možnosti, jak pracovat s žáky na téma mzdy v kariérovém poradenství, předchozí náměty naleznete na našem portálu v článku Inspirace na základě šetření – Kariérové poradenství vs. finance.
Očekávaný výdělek z šetření 2020/2021

Očekávaný výdělek z šetření 2021/2022

Další způsoby, jak téma mzdy přenést do výuky.
Prvním krokem je zaměřit se na dva pojmy: hrubá mzda a čistá mzda.
S žáky diskutujte nad těmito otázkami:
- Co je hrubá mzda?
- Jak se vypočítá čistá mzda?
- V inzerátech je uváděna hrubá nebo čistá mzda?
Klíčové je, aby žáci rozuměli těmto pojmům a věděli, co očekávat v první výplatě.
Další diskusi s žáky směřujte na srovnání výhod a nevýhod jednotlivých forem zaměstnání.
- Pracovní poměr (HPP)
- Dohoda o provedení práce (DPP)
- Dohoda o provedení činnosti (DPČ)
- Práce na živnostenské oprávnění (OSVČ)
Druhým krokem pro práci s žáky je otázka a uvědomění si životního stylu.
Životní styl odráží odlišné nároky na finance.
S žáky lze realizovat aktivitu na odhalení jejich životního stylu, například formou odpovědí na níže položené otázky:
- Pro svoji každodenní potřebu potřebuji…
- Každý týden chci…
- Každý měsíc si kupuji…
- Moje představa o bydlení/autě/dovolené/oblečení/telefonu a tarifu…
Všechny tyto potřeby/věci mohou žáci ,,cenově odhadnout“. Ceny dovolené/aut/telefonů mohou žáci dohledat na webu nebo z katalogů apod.
Doporučuji žáky vést k tomu, aby si stanovili priority důležitosti. Co je důležité a co méně, co koupit nyní, co později. Výdělek může být nižší, než očekávají.
Tip: Aktivita Životní styl – forma koláže.
Žáci kreslí nebo lepí na papír obrázky, které reprezentují jejich styl, následně probíhá diskuse ve skupinách.
Třetí krok v práci s žáky je téma hodnot, které s financemi úzce souvisí.
Téma otevřete diskusí:
- Co jsou hodnoty?
- Proč jsou v životě lidí důležité?
- Jak ovlivňují lidské chování?
- Jak souvisí hodnoty s trhem práce?
Pro identifikaci hodnot žáků lze využít hodnotové karty nebo seznam hodnot, výběr omezte na 8-10 hodnot. S žáky diskutujte, např. Kdo z nich si vybral za hodnotu peníze. Peníze jsou hodnota jako každá jiná, je však důležité, aby měl člověk k dané hodnotě zdravý vztah.
Práce s žáky: Hledání pracovních nabídek
Žáci pracují on-line, vyhledají webové stránky organizace (která nabízí volné pracovní místo) a zamyslí se, které hodnoty naplňuje. Klíčové pro žáky může být uvědomění, že chtějí, aby jejich hodnoty byly naplňovány.
Otázky k diskuzi např.:
- Je pro vás důležité, aby organizace naplnila vaše hodnoty?
- Byli byste ochotni pracovat za méně peněz než očekáváte, pokud by organizace naplnila vaše hodnoty?
- Které hodnoty chcete, aby vaše práce naplnila?
—
Projekt: „Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II“, reg. číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0018903, který je financován z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
