V řadě pracovních nabídek najdeme výzvu k zaslání motivačního dopisu. Oproti životopisu zde mnoho lidí tápe, co vlastně do takového dopisu napsat a jaké náležitosti by měl splňovat. Proto se v tomto článku chci zaměřit na obsahovou i formální stránku motivačního dopisu, který je dnes běžnou součástí procesu výběru nových zaměstnanců.
Cílem tohoto dokumentu je ukázat, proč právě vy jste ten pravý kandidát na danou pracovní pozici. Zaměstnavatel vás chce skrze motivační dopis zejména blíže poznat. Motivační dopis můžete zaměstnavateli zaslat i v případě, že ho ve své nabídce nevyžaduje, budete tak mít body navíc a bude zjevné, že o dané místo máte opravdu zájem.
Struktura motivačního dopisu
Základní obsahová struktura motivačního dopisu se dělí na tři části. Každé můžete věnovat svůj odstavec.
- V prvním byste měli uvést, na jakou pozici reagujete. Co vás na ní zaujalo, kde jste se o nabídce dozvěděli a proč chcete pro společnost pracovat a proč si myslíte, že jste vhodným kandidátem.
- V druhém odstavci popište vaše předcházející pracovní úspěchy, podpořte je konkrétními čísly a výsledky. Mohou to být i úspěchy ze školy, brigád, dobrovolnické práce, pokud zatím nemáte pracovní praxi.
- Ve třetím odstavci věnujte prostor Vašim schopnostem a dovednostem, ve kterých se cítíte silní a které se vztahují k danému místu. Pokud můžete, znovu je podpořte praktickými příklady.
Obsahové body motivačního dopisu:
- Na každou pracovní nabídku posílejte aktualizovaný motivační dopis přizpůsobený pracovní pozici, o kterou se ucházíte
- Personalistu osloví, když uvidí, že jste si o firmě něco nastudovali. Zmiňte nějakou aktuální událost nebo reklamní kampaň, která vás zaujala. Motivační dopis je dobrým prostorem ukázat znalost společnosti, do které se právě hlásíte. Vyhněte se ale všeobecným informacím z wikipedie. Připište o firmě něco, co vás zaujalo na internetu nebo to víte od přátel. Dejte najevo, že se o firmu zajímáte již déle, že vás zajímá její značka, znáte historii a podobně. Například že se vám líbil jejich stánek na veletrhu nebo že vás zaujala technologie, kterou používají. Zkrátka něco, co nebylo v inzerátu a je vaší iniciativou, že to víte. Dobrým zdrojem mohou být webové stránky zaměstnavatele.
- Důraz klaďte na znalosti a zkušenosti, které jsou důležité pro zaměstnavatele a konkrétní pracovní místo. Vycházet přitom můžete z pracovní nabídky, konkrétně části „náplň práce, pravomoci a zodpovědnost“ a také „požadavky na zaměstnance“. Pište o sobě pravdu a buďte připraveni každý bod na pohovoru odůvodnit. Nepřikrášlujte svoje zkušenosti.
- Velmi užitečný může být odstavec, kde popíšete, čím budete přínosem, kde je vaše invence, váš nápad, kam se dá tato pozice posunout. Ukažte už tady, že jste někdo, kdo nebude jen dělat, co se od něj očekává, ale bude o práci přemýšlet a snažit se ji rozvíjet. Ukažte, že máte svou vizi.
Na závěr zmiňte nabídku osobního setkání a při jeho plánování s personalistou buďte ochotni přizpůsobit se času. Je dobré na závěr motivačního dopisu uvést i Váš souhlas se zpracováním osobních údajů. Společnost tak vaši žádost může zařadit do databáze uchazečů a oslovit vás, pokud se uvolní vhodná pracovní pozice.
Formální náležitosti
- Rozsah motivačního dopisu by neměl přesáhnout jednu stranu. Buďte struční a výstižní.
- Záhlaví by mělo obsahovat vaše kontaktní údaje a kontaktní údaje zaměstnavatele, kterému píšete.
- Motivační dopis dělte na odstavce.
- Vyvarujte se gramatickým chybám.
- Pokuste se se jej graficky sladit s životopisem. Obsahově již nevypisujte věci, které si zaměstnavatel přečte v CV.
- Pokud posíláte motivační dopis emailem, není potřeba ho podepisovat. Alternativou je elektronický podpis.
Co do motivačního dopisu nepatří
Do motivačního dopisu nepatří vaše požadavky na plat či flexibilní pracovní dobu. Platové požadavky, detaily ohledně náplně práce či pracovní doby se projednávají na osobním pohovoru nebo v případě nabídky pracovní smlouvy. Taktéž nemluvte o bývalém zaměstnavateli, není ani potřeba uvádět důvod odchodu z posledního zaměstnání. Pokud to personalistu zajímá, zeptá se Vás na pohovoru.
Pokud bude váš motivační dopis opravdu psaný na míru, bude osobní a konkrétní, výrazně zvýšíte šanci na úspěch.