Orientační roční plán kariérového poradce na střední škole

2. říjen 2020
Kariéroví poradci
Autor/ka článku: Kolektiv CKP
Orientační roční plán kariérového poradce na střední škole

Orientační harmonogram aktivit, které lze na škole realizovat v průběhu školního roku na podporu kariérového rozvoje žáků. Důležité je rovněž realizované aktivity srozumitelně komunikovat žákům i jejich rodičům, ostatním pedagogům, průběžně je evaluovat a revidovat je.

V textu byly volně využity podklady od účastníků Vzdělávání kariérových poradců IKAP Zlínského kraje.

_________________

Průběžně

  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.).
  • Skupinové programy na podporu kariérového rozvoje žáků se zaměřením na aktuální témata dle věku žáků (např. sebepoznávání a mapování kompetencí, poznávání světa práce, podpora rozhodování, aj).
  • Vedení evidence a monitoringu činnosti kariérového poradce/poradkyně (počet individuálních konzultací, evaluace aktivit).
  • Spolupráce s dalšími aktéry kariérového poradenství na regionální, národní i mezinárodní úrovni.
  • Rozvoj profesionálního kariérového poradenství, např. formou vzdělávání, supervizí, intervizí, kolegiálního sdílení, apod.

_________________

Srpen

  • Příprava plánu kariérového rozvoje žáků v rámci širšího týmu školy zahrnující:
    • Rozdělení činností a odpovědností v rámci jednotlivých předmětů.
    • Plán zajištění besed, exkurzí, návštěv škol, veletrhů, stanovení konzultačních hodin, apod.
    • Plán monitoringu a evaluace realizovaných aktivit.
  • Příprava adaptačního programu pro nově nastupující žáky.
  • Aktualizace webových stránek k tématu kariérového poradenství, příprava nástěnky.
  • Zpracování evidence o uplatnění absolventů, mapování jejich kariérních drah.

Září

  • Úvodní setkání s žáky shrnující:
    • Informace o nabídce služeb kariérového poradce (např. konzultace volitelných a maturitních předmětů).
    • Přehled plánovaných akcí pro jednotlivé ročníky.
    • Informace o povinných praxích a stážích.
    • Informace o přijímacím řízení na VŠ.
  • Spolupráce s Krajskou pedagogicko psychologickou poradnou a Speciálně pedagogickým centrem při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů.
  • Skupinové programy zaměřené na podporu žáků při zahájení nového školního roku.

Říjen

  • Veletrh práce a vzdělávání Zlín
  • Veletrh Gaudeamus Brno
  • Schůzky s žáky posledních ročníků a jejich rodiči.
  • Skupinové programy na podporu kariérového rozvoje žáků se zaměřením na aktuální témata dle věku žáků (např. sebepoznávání a mapování kompetencí, poznávání světa práce, podpora rozhodování).
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Listopad

  • Třídní schůzky s rodiči zahrnující informace o podpoře kariérového rozvoje žáků na škole.
  • Skupinové programy na podporu kariérového rozvoje žáků se zaměřením na aktuální témata dle věku žáků (např. sebepoznávání a mapování kompetencí, poznávání světa práce, podpora rozhodování).
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Prosinec

  • Skupinové programy na podporu kariérového rozvoje žáků se zaměřením na aktuální témata dle věku žáků (např. sebepoznávání a mapování kompetencí, poznávání světa práce, podpora rozhodování).
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Leden

  • Dny otevřených dveří VŠ
  • Veletrh Gaudeamus Praha
  • Setkání se zaměstnavateli ohledně možné spolupráce (exkurze, praxe, stáže, besedy, kulaté stoly, apod.)
  • Skupinové programy zaměřené na výběr volitelných předmětů v dalším školním roce.
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Únor

  • Metodická a konzultační podpora při odesílání přihlášek na VŠ
  • Skupinové programy na podporu kariérového rozvoje žáků se zaměřením na aktuální témata dle věku žáků (např. sebepoznávání a mapování kompetencí, poznávání světa práce, podpora rozhodování).
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Březen

  • Návštěva IPS Úřadu práce ČR.
  • Skupinové programy na podporu kariérového rozvoje žáků se zaměřením na aktuální témata dle věku žáků (např. sebepoznávání a mapování kompetencí, poznávání světa práce, podpora rozhodování, aj).
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Duben

  • Skupinové programy zaměřené na zhodnocení odborných praxí a stáží, besed a diskuzí se zaměstnavateli.
  • Realizace individuálních konzultací (výběr volitelných předmětů, volba VŠ, budoucí uplatnění, aj.)

Květen

  • Metodická a konzultační podpora při realizaci maturit

Červen

  • Metodická a konzultační podpora v průběhu přijímacího řízení na VŠ a po něm (podpora při neúspěšném přijímacím řízení na VŠ, při hledání zaměstnání, aj.).
  • Evaluace plánu kariérového rozvoje žáků včetně formulace doporučení na další školní rok.