Zhoršením vyhlídek v důsledku velkých společenských změn jsou nejvíce ohroženi dospělí s nízkou úrovní dovedností. Řešením je zvýšit množství i kvalitu vzdělávacích příležitostí pro tyto dospělé.
Aby tito lidé měli šanci získat lepší pracovní místa, musí dojít k odstranění existujících překážek ve vzdělávání a učení dospělých. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ve své publikaci z roku 2019 představuje sedm akčních bodů, které mají zvýšit množství i kvalitu vzdělávacích příležitostí pro dospělé s nízkými dovednostmi. Publikace poskytuje praktická doporučení, která se opírají o výsledky výzkumů a příklady dobré praxe z různých zemí. Využijí ji zejména tvůrci politik, poskytovatelé vzdělávání a sociální partneři, kteří se přímo podílejí na zapojování dospělých s nízkými dovednostmi do vzdělávání.
Sedm akčních bodů
- Najděte kreativní způsoby, jak oslovit možné zájemce o vzdělávání
- Zajistěte celostní a personalizované poradenství a vedení
- Vytvářejte zajímavé a aktuální vzdělávací příležitosti
- Uznávání stávajících dovedností
- Nabízejte možnosti modulárního učení
- Poskytujte zaměstnancům volno na vzdělávání a učení
- Poskytujte finanční podporu na všechny náklady spojené se vzděláváním a školením
Přečtěte si celou publikaci přeloženou do češtiny: Dělat dovednosti dobře: zapojování dospělých s nízkou úrovní dovedností do vzdělávání (.pdf)
Zdroj: Národní pedagogický institut ČR, www.npi.cz