Je důležité vědět, že každá ze sociálních sítí je pro potřeby základních a středních škol něčím specifická a přináší jiný benefit. Pro dnešní potřeby škol jsou nejvíce používány sociální sítě Instagram, Facebook, Youtube, LinkedIn a Twiter.
V článku si vysvětlíme charakteristiku jednotlivých sociálních sítě a jejich možné použití v prostředí škol. Je třeba si uvědomit, že vytvářet obsah pro sociální sítě zabere určitý čas. Není to jen o vložení příspěvku. Jedná se o promyšlenou strategii, kterou se škola dohodla používat. Každý příspěvek by měl být promyšlený a s jasným cílem. Každopádně komunikace se zrychluje a v záplavě informací nás příspěvek musí zaujmout a doporučují se kratší texty, obrázky a videa.
Sociální síť Facebook patří mezi nejvýznamnější a nejrozšířenější komunikační systémy na internetu a je poskytována zdarma. Profil na této sociální síti má dnes naprostá většina lidí. Umožňuje vytváření událostí, přizvání publika a má potenciál rychlého šíření informací. Navíc poskytuje možnost komunikace se zaměstnanci nebo kolegy prostřednictvím tzv. Messengeru. Dokáže také vytvářet podrobné statistiky. Doporučení přátel a recenze na Facebooku ovlivňují průběh rozhodování a prostřednictvím aplikací umožňuje jednodušší nebo zábavnější prezentaci služeb. Mezi nevýhody této sociální sítě však patří poměrně komplikovaný systém nastavení soukromí. Spousta profilů na Facebooku je falešných a bývá zneužívána k podvodnému jednání. Také příliš časté změny komplikují uživatelům život, někdy i v ochraně soukromí. Efektivita business sdělení se stále více musí podporovat placenou kampaní, která však není příliš nákladná. Je důležité si uvědomit, že sledováním Facebooku si lze vybudovat závislost. Díky Facebooku může škola velmi jednoduše a rychle sdílet zajímavé informace, přidávat příspěvky z dění školy a také odkazovat na webové stránky, které navštěvuje čím dál méně rodičů.
Instagram slouží především jako mobilní platforma, určená k interakci s obrazovým obsahem. Pro školy znamená přirozené propojení své značky se sledovateli a nástroj pro budování image. Pokud se rozhodnete proniknout do světa Instagramu bude zapotřebí věnovat pozornost unikátním nebo kvalitním fotografiím, na kterých jsou prezentace postaveny. Důležité je prezentovat zajímavé a kreativní obrázky a zajímavá videa. Instagram je v podstatě největší platforma pro kreativní prezentaci školy. Nevýhodou může být, že v titulku nejsou povoleny žádné odkazy, na které lze kliknout. Instagram nemusí být nejlepším využitím vašeho času a energie, pokud nemáte schopnost vytvářet zajímavé obrázky. I když nejrůznější metriky u sociální sítě Facebook stoupají, uvědomuje si síť jako majitel Instagramu svoji stagnující popularitu, a čím dál víc prosazuje Instagram jako rodící se úspěšnou platformu. Počet uživatelů Instagramu strmě stoupá, a proto přicházejí postupně i vylepšení zpříjemňující jeho každodenní používání.
U Instagramu platí, že čím více sdílení, srdíček a komentářů tím větší šanci má příspěvek být doporučen. Instagram umožňuje sledování a přidávání tzv. #hashtagů a odkazovat tak na cizí profily. Je zde také možnost propagovat příspěvky z feedu Instagramu. Existuje zde také tzv. IGTV, což je kanál pro vertikální videa. Je možné také uchovat svá Stories na profilu neomezeně dlouho anebo sdílení s uzavřeným okruhem přátel. Zajímavostí je vývoj popisek fotografií pro uživatele se zrakovým postižením. Školy by se na Instagram měly zaměřit zejména z toho důvodu, že děti a studenti jsou na Instagramu ve větší míře než na Facebooku. Jejich sledováním tak zástupci škol pochopí, čím se dnešní mladí lidé baví, co sledují, co je zajímá. Lépe pak porozumíte jejich chování a myšlenkovým pochodům. V některých školách zapojují ke správě Instagramového účtu právě studenty, které to baví, jsou kreativní a mají na příspěvky více času než vedení školy. Samozřejmě je zde důležité nastavení pravidel a kontroly příspěvků.
Tato síť je určena nejen pro HR specialisty a kandidáty, ale i pro manažery, podnikatele a instituce kteří si chtějí budovat svoji osobní značku a kvalitní síť kontaktů. Základem je tedy networking (tvoření sítě kontaktů). Poznávat lidi, kteří Vám mohou pomoci rozvinout Vaše kariérní šance. Jedná se o největší profesní síť na světě a je také vhodná pro hledání nových spolupracovníků. Nabízí možnost získávat doporučení a být představen uživatelům, kteří mohou být vašimi novými klienty. LinkedIn je skvělá platforma pro vedení vztahů mezi různými institucemi. Podle průzkumů jsou uživatelé LinkedInu vzdělanější osoby s vyšším příjmem. Tato síť je využívána novináři, kteří si o firmách načítají publikované informace. Lidé v ČR jsou na LinkedIn méně aktivní, stejně jako firmy, které nevyužívají jeho informační potenciál. Nevýhodou může být, že je náročné získat více sledovatelů, předpokládá to dobrý plán a větší úsilí a do určité míry je vychýlen směrem k publiku z oblasti IT. Chcete-li využít potenciál firemně, musíte se připravit na aktivní informovanost o životě firmy a dění kolem ní i uvnitř. Pro školy je LinkedIn skvělým nástrojem pro vyhledávání absolventů. Pokud si uživatel na svém profilu zadá informace o vystudované škole, tak pak bude jednoduše vyhledatelný. V podstatě neexistuje žádná jiná sociální síť, která by dokázala vyhledat absolventy dané školy anebo zaměstnance určité instituce.
Jedná se o celosvětovou informační sociální síť. Umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli, známé jako tweety. Tato sociální platforma je z velké části oblíbená v USA. Slouží k zasílání kratších a rychlých informací. Twitter je skvělá platforma pro kontaktování se s veřejností, influencery, lidmi z oboru a novináři. Twitter sledují a využívají hlavně novináři, politici, celebrity a osobnosti businessu. Ve firemním prostředí slouží především k prezentaci informací směrem ven a současně k monitoringu aktuálního vnějšího dění. Je to další vhodný nástroj pro podporu budování značky a image. Zvýšíte zde svoje šance kontaktovat se s lidmi s rozhodovacími pravomocemi. Systém umožňuje využívat tzv. Hashtagy, tj. značky seskupující obsah podle konkrétních klíčových slov. Nevýhodou může být, že někdy je složité sdělit zprávu omezeným počtem znaků. Kratší životnost tweetu vede k jejich rychlejší úmrtnosti, informace na sítí proudí velmi dynamicky ve značném rozsahu. Twitter není příliš rozšířený, takže se naskýtá otázka, zda se vyplatí věnovat čas této sociální síti v oblasti školství.
Youtube
Sociální síť Youtube je nejznámější a největší internetová služba pro sdílení videí. Patří k největším světovým vyhledávacím portálům. Službu je možné využít pro soukromé, vzdělávací i podnikatelské účely. Umožňuje zveřejnit vzdělávací videa, video návody, hudební videa, televizní pořady, filmy, živé přenosy, video blogy, firemní prezentace, atd. Kolem videí vzniká vlastní publikum a komunita. Nahraná videa se dají použít pro webové stránky. Nahrané video může být publikováno jako soukromé, či veřejné, může být hodnocené, sdílené, komentované, reportované, nebo uložené do oblíbených položek. Publikum se sdružuje na základě hodnocení, sledování a odběru video kanálů, a získává sociální dimenzi. Výnosy Youtube pocházejí především z reklam Google AdSense. Pro kanály s více jak 10 000 odběrateli nabízí Youtube pouze v mobilní verzi službu Youtube Stories. Aktivní součástí sítě jsou tzv. YOUTUBEŘI, aktivní lidé, nahrávající zajímavá videa, která sleduje široké publikum. Pro školy je důležité si uvědomit, že většina dětí a studentů Youtube používají a je to tedy vhodný kanál k oslovení například zájemce o studium, informovat o aktuálním dětí ve škole apod.