Jak postupovat v online prostředí při poradenství? Ze série webinářů, které se zaměřily na online poradenství, si nyní můžete prohlédnout tzv. desatera, kde najdete tipy a rady od zkušených poradců. Jak postupovat v online prostředí při individuálním či skupinovém poradenství? Jak lze využívat facebookové skupiny v kariérovém poradenství a k čemu?
- Mějte na paměti, že obsah stojí vždy nad formou.
- I skrze online prostředí lze přenášet emoce a navázat spojení.
- Věci si dopředu vyzkoušejte, ale také improvizujte, používejte to, co máte vy nebo klient k dispozici.
- Přemýšlejte, jak nahradíte chybějící fyzické pomůcky, pokud je normálně při poradenství používáte.
- Zajistěte bezpečí a klid jak sobě, tak i klientovi.
- Různé aplikace a online nástroje slouží jako skvělý pomocník pro hravé úkoly (před, během i po), nepřekombinovávejte však tyto technologie nad míru.
- Ověřujte si průběžně, zdali klienti stíhají vaše tempo v kontextu technologií. Více se doptávejte.
- Připravte se na technické problémy, výpadky a naučte se pracovat s alternativními řešeními. (Vždy mějte záložní technické řešení, například klidně tužku & papír > scan/kamera.)
Individuální poradenství
PŘED
- dejte klientovi možnost volby formy setkání online (délka, čas, někdy i nástroj)
- pošlete klientovi jasné organizační i technické informace předem
BĚHEM
- reflektujte své a klientovy emoce, pocity či únavu
- zkuste pracovat se sdílenou obrazovkou
- reflektujte, zda jste tam, kde klient potřebuje být – zda stále řešíme to, co máme (zakázku)
PO
- dejte prostor na otázky klienta i po schůzce
- poskytněte shrnutí schůzky (klidně ve formě textu nebo myšlenkové mapy) nebo nechejte klienta, ať shrne to, co si odnáší
- v případě pokračování pošlete písemně další kroky
Skupinové poradenství
PŘED
- investujte čas do kvalitní přípravy: rozdělte si role (lektor, technická podpora atd.), domluvte si pravidla a způsob komunikace
- definujte si cíle setkání
- dopředu pošlete skupině informace o struktuře setkání a technickém řešení
- nebojte se zařadit i aktivity, kdy se klienti odpojí a pracují si na svém tématu off-line
BĚHEM
- dodržujte čas a verbalizujte, kde se zrovna nacházíte ve struktuře
- aktivizujte klienty i během setkání (skrze chaty, hlasování, …)
- dodržujte pauzy po 1-1,5 h
- zkuste členit i uvnitř skupiny do dvojic či menších skupin
PO
- sdílejte výstupy ve skupině a pracujte následně se zpětnou vazbou
- pokud jsou návazná setkání: zašlete nejen zpětnou vazbu, ale i návazný program
- zkuste se vrátit k cílům daného setkání
Facebookové skupiny v kariérovém poradenství a k čemu je využít
Hledání práce
V odborných skupinách jsou často pracovní nabídky, kontakty, tipy a informace z daného oboru atd.
Možnost získaní informací o trhu práce v konkrétním oboru v dané skupině.
Odborné skupiny KP poskytují možnost spolupráce, propojení s kolegy z různorodých institucí (Kariéroví poradci, koučové, lektoři a další nadšenci CZ & SK, Euroguidance )
Vzdělávání
Skupiny mohou sloužit jako vzdělávací nástroj – lze vytvořit kurz, udělat živé vysílání, sdílet soubory atd.
Podpora a komunikace
Skupiny nabízejí možnost vzájemného učení, vymezeného bezpečného prostoru, přístupu 24/7, asynchronní komunikace, sdílení atd.
Existuje celá řada zaměření skupin, které může odpovídat na různé potřeby klientů/poradců:
- zájmové
- lokální
- odborné
- hledání práce
- podpůrné
- nákup a prodej
- skupina jako produkt/služba
- vzdělávací
Zdroj: Euroguidance, www.euroguidance.cz